Taylor Swift generációjának egyik legikonikusabb zenei előadója. Legutóbbi, 2023 és 2024 között 5 kontinensen zajló, 149 állomásból álló “Eras Tour” világkörüli koncertturnéja pedig egy igazi gazdasági jelenségnek bizonyult. A becslések szerint összesen nagyjából 10 millió jegyet értékesítettek, ami körülbelül 2 milliárd dollár bevételt generált, így a történelem eddigi legnagyobb koncertbevételét hozta. A turné világszerte fellendítette a gazdaságokat, a helyi vállalkozásokat és turizmust. Az énekesnő karrierje hatására egy új kifejezés került be a közgazdasági lexikonba; a Swiftonomics avagy Taylor Swift közgazdaságtana és hatása a gazdaságra.
Nehéz megbecsülni, hogy a koncertsorozat mekkora hatással volt a gazdaságra, hiszen több szektorban is jelentős költések voltak tapasztalhatóak a turné helyszínein. Ide sorolható a turizmus és vendéglátás, utazás, a kiskereskedelem, valamint a szolgáltatóipar is. Az elemzők az eseményt a Covid-lezárások utáni recessziót követő keresleti sokknak, a koncert helyszínek gazdaságát fellendítő jelenségnek titulálták.
Az Egyesült Államokban a résztvevők körülbelül annyit költöttek a koncertekre, mint amennyit a futballszurkolók a Super Bowlra. Ez átlagosan 1300 dollárt jelentett utazásra, szállodákra, élelmiszerekre és merch termékekre a US Travel Association számítása alapján. Ugyanakkor a Super Bowl csak egy napi eseményt jelent, míg Swift turnéja 23 amerikai várost érintett. A Nomura elemzése szerint a hat hónapon át tartó turné összesen 5 milliárd dolláros fogyasztási kiadást generált, amelyből 2 milliárd dollár kiskereskedelmi forgalom volt. Bár a fogyasztásnövekedés jelentős volt, a teljes makrogazdasági hatás visszafogottabbnak bizonyul. 2023 első és harmadik negyedéve között a becslések szerint Taylor Swift turnéja összességében körülbelül 0,03 százalékkal növelte a nominális kiskereskedelmi eladásokat, és nagyjából 0,02 százalékkal növelte a reál GDP-t.
A Federal Reserve, az amerikai jegybank is kiemelte, hogy Taylor Swiftnek nagy szerepe volt az amerikai gazdaság fellendítésében. A philadelphiai Fed a központi bank úgynevezett bézs könyvében (Beige Book) arról számolt be, hogy a szállodai bevételek a járvány óta nem látott módon emelkedtek az énekesnő koncertjeinek hatására. Mi több, Jerome Powell, az amerikai jegybank elnöke a sajtótájékoztatón az Eras turné (és a Barbie film) gazdasági hatásaival kapcsolatos újságírói kérdés nyomán kiemelte a gazdaság erejét és a jelenség jótékony hatását, ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a túl gyors gazdasági növekedés az árak ismételt emelkedéséhez vezethet.
Az Egyesült Királyságban olyan inflációt növelő hatása volt a koncertek időszakában történt költekezéseknek, hogy még az angol jegybank 2024. augusztusi kamatcsökkentését is veszélyeztette. A London & Partners turisztikai ügynökség becslése szerint Swift nyolc előadásból álló londoni szereplésén összesen 700.000 fő vett részt, ami mintegy 300 millió fontot termelt a helyi gazdaságnak. Országos szinten összesen 15 koncert került megrendezésre, amelyek során az 1,2 millió rajongó közel 1 milliárd font forgalmat generálhatott az országban a Barclays adatai szerint. Az átlagos fejenkénti 848 fontnyi (több mint 400.000 Ft) koncertezésre fordított kiadás még az ottani viszonylatok szerint is 12-szer drágább, mint egy átmulatott éjszaka az Egyesült Királyságban.
A világturné további állomásain is rekordokat döntő gazdasági hatás volt tapasztalható. Japánban a hatalmas koncert körülbelül 228 millió dollárnyi (34,1 milliárd jen) költekezést generált, amelyből 163 millió dollár (24,37 milliárd jen) közvetlenül Tokióban landolt. Párizsban pedig ötször annyi amerikai luxusturistát vonzott a városba a koncert, mint az ötkarikás olimpiai játékok.
Nem is csoda, hogy erőteljes lobbizások előzték meg a turné helyszíneinek kiválasztását. Több ország vezető politikusai is megkeresték Taylor Swiftet, hogy a koncertsorozat egyik állomásaként iktassa be hazájuk valamely városát. Szingapúr például megállapodott az énekesnővel, hogy Dél-kelet-Ázsiában kizárólag oda látogasson el, ezzel diplomáciai feszültséget is okozva Szingapúr és a turnéból kihagyott országok között (például: Kína, Fülöp-szigetek, Indonézia, Malajzia, Thaiföld). Nem meglepő, hogy több ország is szeretett volna a turné egyik állomása lenni, hiszen a hat Szingapúri koncert a becslések szerint 260 és 375 millió dollár közötti összeggel lendítette fel a turizmust.
Horváth Zsófia
Borítókép: pixabay.com
The post Swiftonomics – Taylor Swift gazdasági hatása appeared first on Economania blog.